11 juli 2017

11 juli 2017 - Xi'an, China

Vandaag zijn we naar het terracottaleger geweest. Onze gids Lili doet haar best om uitleg te geven. In de stad staan er fietsen die je kan huren. De bedoeling is dat er minder auto's rijden. Je moet een app downloaden en een borg van 40€ betalen. Per uur betaal je ongeveer 10 cent. Je kan je fiets overal terug zetten. Als je lid bent, krijg je een nummer en scan je de fiets en het slot springt dan open. Na een uurtje rijden waren we er. De kinderen hun paspoort werd gecontroleerd om te zien of ze recht hadden op kindertarief. We moesten een heel stuk lopen tot we bij de eerste hal waren. Overal boden mannen een rolstoel aan. Als je een nodig had, dan reden ze je helemaal rond. Toen we in hal 1 aankwamen, stonden er beelden achter glas. Er was een massa volk. Alle chinezen verdrongen mekaar voor de beste foto. In de volgende hallen was het beter. Sommige van onze groep waren 11 jaar geleden geweest, toen stonden in de belangrijkste hal 20 toeristen. Nu was er een massa volk. Jansen pharmaceutica levert producten om de krijgers te conserveren. De hal met alle krijgers was indrukwekkend. 11 jaar geleden waren geen winkels. Nu waren er massa winkels. Daarna zijn we naar een dumplingrestaurant geweest. Het was weer heel lekker. Er werden achtereenvolgens 10 manden gebracht met dumplings. Als er vis inzit, dan had de dumpling de vorm van een vis. Na het eten moesten we terug wandelen naar de bus. Je voelde de zon branden. Zo heet! Deze warmte hebben we nog nooit gevoeld.  De chinezen toeteren constant. Dit is om te waarschuwen ik kom er aan. De brommertjes zijn elektrisch en maken dus geen lawaai. Ook de step is elektrisch. De lichten zijn misschien een advies want er wordt weinig rekening mee gehouden.

Nu zitten we op de kamer. Lien haar vriendin Anais is hier. Ze hebben heel veel plezier. 11 jaar geleden trokken ze al naar mekaar toe. Elke reünie zochten ze mekaar op. Ze zijn de iets rustigere types van de groep.

1. Mieke:
    11 juli 2017
    Hoi ann lien en bart het klinkt allemaal indrukwekkend. Ik begrijp echt wat je bedoelt met de loden warmte. Die is er zelfs als het regent. Ik hoop dat jullie er niet te veel last van hebben