17 juli 2017

17 juli 2017 - Guangzhou, China

Om 6 uur werden we opgehaald door de bus om ons naar het treinstation in  Chincheng te brengen. Om kwart voor zes hadden de mensen van de giggling tree voor koffie gezorgd en een ontbijtpakketje. Om zes uur was de bus er met onze gids. Deze keer brachten ze ons naar een klein nieuw treinstation.  We zaten wat verdeeld over de wagons. Lien, Bart en ik hadden ieder een apart zetel. We zaten niet samen. Dat was snel opgelost met iemand van onze groep. Tot grote opluchting van Lien. Groot was onze verbazing toen na enkele haltes twee dames met 2 kinderen van hun oren maakten dat Bart en Lien. Het werd een grote discussie. Een Chinese vrouw bekeek de kaartjes en zij hadden dezelfde nummer. Een overboeking? De Chinese vrouw bekeek de kaartjes nog eens en zag dat de vrouwen op de foute trein zaten. Even daarna moesten we uitstappen in een heel groot station. Zo groot als Zaventem luchthaven. We werden opgehaald door een gids. Hij bracht ons met de bus naar de luchthaven in dezelfde stad. De rit duurde een uur. Er zijn 15 miljoen inwoners.  Aangekomen in de luchthaven van Guanzhou werden we weer gecontroleerd. We konden een groepsincheck doen van de valiezen. Twee keer kwamen er een koffer terug. Een keer omdat er een aansteker inzat en van 1 keer weten we het niet. Maar de koffer mocht toch mee. De luchthaven was enorm groot. We hadden 5 uur de tijd om hier door te brengen. We zijn dan maar westers gaan eten. Je zag dikwijls personeel in formatie voor de winkel staan. Ze werden gebriefd en dan begon hun shift. Je had dan 3 personeelsleden voor de deur staan om je welkom te heten. Dan stonden er vier achter de toog en nog vijf in de winkel. Blij verrast zag ik dat ze ook Japans snoep verkochten. Lien was heel blij en heeft wat pakketjes gekocht. De vlucht ging 10 minuten eerder vertrekken. Maar toen we in het vliegtuig zaten, gebeurde er niets. Twee uur later zijn we pas vertrokken. We hadden normaal in Bejing 5 uur de tijd. Het waren er nu maar 3 uur. We moesten van hal 1 naar 2. In hal 2 was er chaos. Geen duidelijke rijen. De ruimte om rijen te maken waren te kort. In het midden stonden mensen door mekaar. Dit gaf stress. Het ging tergend langzaam vooruit. Toen de bagage was ingecheckt moesten we naar de controle. Heel veel personeel maar dit ging zo langzaam vooruit. Iedereen werd gefouilleerd en dit gebeurt zeer grondig. Snel nog wat cadeau's gekocht en we mochten al instappen. Dinsdag 18 juli om 6 uur waren terug in België.